In België zijn er flexibele tewerkstellingsopties zoals flexi-job, meewerkend echtgenoot/echtgenote en zelfstandig helper, waarmee eenmanszaken hun team kunnen uitbreiden en groeien. In dit artikel worden de verschillende aspecten besproken zodat jij zo snel mogelijk jouw eenmanszaak kunt uitbreiden met extra werkkrachten!
Freelancers versus Personeel
Je besluit om personeel aan te werven, ga je dan voor een freelancer of een vaste werknemer? We wegen de voordelen even af:
✅ Voordelen van Freelancers | ✅ Voordelen van Personeel |
Flexibiliteit | Loyaliteit en betrokkenheid |
Specifieke kennis en expertise | Consistentie |
Kostenbesparing op korte termijn | Minder administratieve rompslomp |
Geen lange termijn verplichtingen | Meer teamcohesie |
Juridische Verplichtingen 👩⚖️
Als je als zelfstandige personeel wil aannemen, zij er een heleboel juridische vereisten waar je rekening mee moet houden. Zo moet je je registreren als werkgeven bij de RSZ, arbeidscontracten en reglementen opstellen, de prestaties en lonen rapporteren bij de RSZ, verzekeringen aangaan voor arbeidsongevallen…
Meer info vind je op de website van de overheid.

Tip:
Als eenmanszaak is het eenvoudiger om je personeel aan te nemen via een interimkantoor. Dat kantoor zal alle formaliteiten van jou overnemen en bezorgt je een eenvoudige factuur, die je enkel nog hoeft in te boeken bij je uitgaven.
Praktische stappen voor het aannemen van personeel
Om personeel succesvol aan te werven in uw eenmanszaak, zijn er enkele praktische stappen die u moet volgen [1] :
1️⃣ Bepaal de soort werkkracht:
- Flexi-job
- Meewerkende partner/helper
- Zelfstandige helper
- Vast personeel
2️⃣ Financiële en praktische overwegingen:
- Zorg ervoor dat je bedrijf over voldoende financiële middelen beschikt.
- Onmiddellijke registratie van tewerkstelling.
- Stel arbeidscontracten op, werkreglementen, ongevallenverzekering, inschrijving in een kinderbijslagfonds, externe preventie- en beschermingsdiensten, personeelsdossiers, en meer.
- Kijk na of iedere optie mogelijk is in jouw boekhoudpakket.
3️⃣ Overheidssteun voor het aannemen van personeel:
- De subsidiedatabank biedt een overzicht van alle maatregelen voor aanwervingshulp.
- Inclusief subsidies, verminderingen van sociale zekerheidsbijdragen, en andere stimulansen voor het aanwerven van specifieke doelgroepen.
- Financiële ondersteuning voor opleiding en educatie van werknemers, zoals KMO-portefeuille subsidie voor KMO’s en zelfstandigen voor opleiding en advies, en Vlaams opleidingsverlof voor training tijdens werkuren met compensatie van de werkgever.
FAQs
Kan een eenmanszaak in België personeel in dienst nemen?
Ja, een eenmanszaak kan werknemers aannemen. Als je voor het eerst personeel aanneemt, moet je je bij de Rijksdienst Voor Sociale Zekerheid (RSZ) inschrijven via het Werkgeversrepertorium (WIDE).
Een eenmanszaak kan personeel aannemen, waarbij je via een interimkantoor je werknemers aanneemt. Zij bezorgen je een factuur van de kosten, die jij gewoon mag toevoegen als aankoopfactuur in je boekhouding. Je kunt zelfs onbeperkt werknemers aannemen!
De term eenmanszaak heeft te maken met het feit dat de zaak slechts door één iemand wordt gedreven, namelijk de ondernemer zelf. De term heeft dus geen betrekking op het aantal mensen die werkzaam zijn.
Kan ik in Dexxter al de personeelmogelijkheden toevoegen?
Nee, in Dexxter kan je natuurlijk wel de facturen inboeken van freelancers of zelfstandigen die voor jou werken. Je kan ook de facturen van een interimkantoor inboeken wanneer je via hen je personeel aanwerft. Andere opties zoals de meewerkende helper zijn voorlopig nog niet mogelijk in Dexxter.
Verandert de rechtsvorm van een eenmanszaak bij het aannemen van personeel?
Nee, de term ‘eenmanszaak’ verwijst naar de rechtsvorm en staat los van het aantal werknemers dat je kunt hebben. Je hoeft je rechtsvorm niet te wijzigen om personeel aan te nemen binnen een eenmanszaak.

Tip:
Probeer Dexxter gratis uit via onze proefperiode van 30 dagen!