Community 🤼

Kosten zonder factuur fiscaal inbrengen

SL

Ik wil de maandelijkse domiciliëring van de verzekering van mijn laptop inbrengen, maar deze kost is zonder factuur. Als ik deze kost manueel wil ingeven, dan zie ik niet hoe ik deze fiscaal kan inbrengen. Hoe doe ik dit zonder factuur?

  • Wie is de verzekeraar? Is dat een Europese verzekeraar of is dat de (niet-Europese ?) producent van de laptop?

    Europese (en dus ook Belgische) verzekeraars sturen normaal geen factuur maar wel een vervaldagbericht (wat wettelijk gezien hetzelfde is als een factuur). Op zo’n vervaldagbericht staan het netto-bedrag per dekking van de premie en de taksen en kosten afzonderlijk aangeduid. De BTW op verzekeringen is normaal 0%, maar er hangen andere taksen en kosten aan vast en op sommige daarvan betaal je wel BTW. Je kan dus gewoon het vervaldagbericht behandelen als een factuur in in Dexxter inboeken.

    Als de verzekeraar de niet-Europese producent van de laptop is is die eigenlijk verplicht je een factuur te bezorgen als je er om vraag (want hij verkoopt aan een particulier of bedrijf in de Europese Unie). Of daar dan wel of geen BTW in zit hangt van het land van de producent af. In veel gevallen kan je wel een ‘receipt’ downloaden van al je aankopen (en jaarlijks terugkerende kosten). In dat geval geldt dat receipt ook als factuur.

    Johan

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten