Community 🤼

onbetaalde facturen

EDS

beste,

de klant heeft haar factuur niet betaald wat moet ik nu doen?

  • Onbetaalde factuur in België – Wat te doen?

    ✅ 1. Controleer de betalingstermijn

    • Wettelijke betalingstermijn in België is ook meestal 30 dagen, tenzij anders overeengekomen.

    • Voor consumenten mag je geen onredelijk korte termijn gebruiken.


    ✉️ 2. Stuur een betalingsherinnering (vriendelijk)

    Bijvoorbeeld:

    Onderwerp: Herinnering – openstaande factuur [factuurnummer]

    Beste [klantnaam],

    Onze administratie geeft aan dat factuur [nummer] van [bedrag] met vervaldatum [datum] nog niet werd betaald.

    Zou je kunnen nagaan of deze alsnog in orde kan worden gebracht?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Met vriendelijke groet,
    [Jouw naam / firma]


    3. Eerste en tweede aanmaning

    • Als je geen reactie krijgt, stuur je een formele aanmaning per e-mail of post.

    • Je kunt ook verwijzen naar de contractuele boetes of nalatigheidsinteresten, als die op je factuur vermeld stonden.


    4. Invorderingsprocedure

    Als betaling uitblijft:

    • Laatste aanmaning sturen met vermelding dat je naar een incassobureau of advocaat gaat.

    • Vervolgens kan je een minnelijke invordering starten via een incassobureau.

    • Of naar de vrederechter stappen met een invorderingsvordering.


Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten